ver-slaaf-ing

45 ongelezen berichten op facebook. Mijn phone vertelt me dat met het gemak van een dealer.

Ik noem mezelf soms wel eens the queen of facebook. Niet omdat er adellijk bloed door mijn aderen stroomt. Ook niet omdat ik koninklijke ambities heb. En het is zelfs geen zwaar geval van megalomanitis.

Facebook is mijn dikke vriendin. Ik post alle dagen. Minstens vijf updates. Minstens 1 foto. Af en toe een evenement. En reageren doe ik ook.

Je kan spreken van een verslaving. Ja, ik geef dat toe.

Deze week bespreken we in de klas wat een verslaving is. We praten over alcohol, tabak, computer en drugs. De politieagent van dienst komt over de wettelijke zaken vertellen. Ervaringsdeskundige praat over de emotionele, relationele, financiële kant …

“Ik ga NOOIT roken of drinken of drugs doen, juf!”

Ik bekijk dat soms een beetje meewarig. Van een aantal kinderen kan ik in het zesde leerjaar al zeggen dat ze  hun goede voornemens een paar jaar later in de prullenmand laten verdwijnen. Jammer genoeg kwam een aantal van mijn voorspellingen uit.

Leerling van bijna 14 is al zwaar verslaafd. Met politie en inbreken en alles erop en eraan. Ik troost de moeder terwijl ze haar verhaal doet. Het breekt mijn hart.

Wat een groot verdriet. Wat een ellende.Ik wist het al wel maar heb het toen slechts zijdelings vermeld. Ik voel me schuldig. En mede-verantwoordelijk.

“Ik ga NOOIT drugs doen, juf!”

We ondertekenen met de hele klas een “voornemen van de eerste rookvrije generatie”. Ik vertel hen dat ze me mogen komen bezoeken als ze op hun zeventiende nog steeds niet rookten. Juf Iris trakteert met een dame blanche. En dikke duimen.

“Ik ga NOOIT drinken, juf, dat is vies.”

Terwijl er eentje luidkeels haar handen opsteekt wanneer ik haar uitdaag om een week niet op facebook te zitten.

“Dat kan ik niet, juf, dat kan ik echt niet.”

Ik steun en doe mee. Vijf dagen niet op fb. Pffff …

11 thoughts on “ver-slaaf-ing

  1. We zijn allemaal wel slaaf van iets zeker ?
    Echte verslavingen (drank/drugs…) kosten echter letterlijk en figuurlijk mensenlevens. Preventie kan niet vroeg genoeg beginnen maar zou ook jaarlijks moeten herhaald worden en dat gebeurt helaas niet.

  2. Sigaretjes. Ik was verslaafd aan sigaretjes. Vooral in de avond kon ik er aardig wat wegpuffen. Twee jaar geleden gestopt. Was niet moeilijk. Verbaasde me hierover. Facebook en Twitter heb ik niet. Phone wel, maar die ligt altijd wel ergens.

zegt u het maar!

